In een serie gesprekken met de mensen voor en achter de schermen bij de woningcorporaties met huizen in Dukenburg wil de Dukenburger de lezers een kijkje bieden in de bedrijfskeuken, nu dus van Woonwaarts. Op een vrijdagmorgen mogen we meekijken met onderhoudsmonteur Jan Peters van woningcorporatie Woonwaarts. We ontmoeten Jan in de kantine van de vestiging aan het Takenhofplein. Jan heeft ruime ervaring. Hij was vijftien jaar in Groesbeek werkzaam bij Oosterpoort tot hij 3½ jaar terug bij Standvast Wonen werd ingelijfd. Precies deze morgen ontvangt Jan zijn nieuwe werkkleding in Woonwaarts-huisstijl. Eén nieuwe naam voor twee bekende woningverhuurders. Met zeven collega’s is hij als onderhoudsmonteur actief in een groot gebied dat loopt van Nijmegen- Oost tot Puiflijk. Voornamelijk in de woningen van voorheen Standvast Wonen. Die van woningstichting De Gemeenschap worden nog bediend door een ander bedrijf. Ook al zijn Jan en zijn collega’s van origine gespecialiseerd in een bepaald vak - zo is Jan timmerman – voor de werkzaamheden in de woningen zijn ze allround. Ze werken met hun busje vol spullen solo, maar bij sommige werkzaamheden hebben ze hulp nodig. Dan weten ze elkaar met de moderne communicatiemiddelen goed te vinden.

De klant informeren

Wanneer we naar de werkbus lopen, meldt Jan ons gesprek af (foto).

 

Automatisch krijgt dan de volgende klant een sms’je dat de monteur in aantocht is. Klantvriendelijk informeren is belangrijk, vertelt Jan. Niets ergerlijker dan voor niks zitten wachten. Natuurlijk gaat er wel eens iets met de afgesproken tijd mis. Als je de mensen dan maar goed informeert, komt dat altijd wel goed. Eenmaal bij de mensen in huis kan het ook voorkomen dat er andere zaken gesignaleerd worden. Niemand loopt ermee te koop als het wat minder gaat. Deze signalen worden besproken met de wijkbeheerders. Terwijl Jan het deurslot in een woning in Zwanenveld repareert, schuift de bewoonster een kop koffie naar voren. Vooral bij oudere bewoners speelt ook het sociale aspect mee. Die man of vrouw van de woningcorporatie is dan een heel belangrijke schakel. Aanpassen is het ook vaak bij nieuwe Nederlanders. Bij velen is het gewoonte de schoenen uit te doen. Nou is juist dit vaak niet mogelijk of wenselijk. Bij veel werkzaamheden zijn veiligheidsschoenen verreist. Voor enkele mensen ging dit zover dat Jan bij een huisbezoek eens twee plastic boodschappentassen aangemeten kreeg over zijn werkschoenen. Dat aanvaardde hij dan maar met een glimlach. Net zoals op een warme dag dat men zo blij was met Jans komst dat er prompt een ventilator achter hem geplaatst werd. Wanneer de deur weer keurig in het slot valt, pakt Jan zijn spullen in en neemt afscheid. Zo eens kijken wat de volgende klus is, ‘Geen uur en geen klus zijn hetzelfde. Dat vind ik zo mooi aan dit werk’, vertelt hij. Bij de bus meldt hij zich af. De volgende klant krijgt bericht.

Onder de nieuwe naam Woonwaarts fuseerden woningcorporatie Standvast Wonen en woningbouwstichting De Gemeenschap op 1 mei 2019 tot één woningcorporatie met ongeveer 11.500 woningen. Woonwaarts heeft woningen in Beuningen, Druten en Nijmegen. Er werken ongeveer 110 mensen. Ze houden kantoor aan het Takenhofplein 3. Een reparatieverzoek kan gemeld worden via www.woonwaarts.nl of (024) 382 01 00. Het servicepakket kost 5,54 euro per maand en heeft een eenmalig instaptarief van 25 euro. Nieuwe huurders die een servicepakket afsluiten bij het ondertekenen van de huurovereenkomst betalen dit bedrag niet. Aanmelden kan via de website: www.woonwaarts.nl.

Bericht oktober 2019